Scenariusz pt. "Staś Pytalski"

Opublikowano: niedziela, 26, luty 2017

Scenariusz zajęć lekcji otwartej

 

Temat: W magicznym świecie wierszy Pana Jana Brzechwy – Staś Pytalski

Data:   6.04.2016 rok

Czas zajęć: 1 lekcja,

Nauczyciel prowadzący: Natalia Sobczak,

Uczestnicy: klasa 1-3 SP i klasy życia SP,

 

Cel główny:

- uczniowie słuchają i czytają wiersz „Staś Pytalski”,

- uczniowie biorą aktywny udział w grze terenowej na obszarze szkoły,

- rozwijanie kompetencji czytelniczej uczniów,

- poznanie pracy detektywa,

- ćwiczenie umiejętności zadawania pytań,

- przeprowadzenie lekcji otwartej dającej pole do dyskusji między nauczycielami,

- integracja społeczności szkolnej.

 

 

Metody:

- podające, aktywizujące, eksponujące, praktyczne.

 

Formy:

indywidualna zróżnicowana,

Grupowa jednolita i zróżnicowana,

 

Środki:

Wiersz pt. „Staś Pytalski”, prezentacja ze slajdami książki, zadanie matematyczne, komputer, koperty z zadaniami do gry terenowej, atrament, kartki, zdjęcia pomieszczeń szkolnych.

 

 

Przebieg zajęć:

1.      Wstęp:

a.       Powitanie,

b.      Wymienianie tytułów dotychczas poznanych podczas trwania projektu wierszy Brzechwy,

c.       Zagadki dotyczące treści wierszy, np.:

                                                              i.      Jak ma na imię dziewczynka, która zachorowała na katar?

                                                            ii.      Jakie zwierzątko ma sto nóg?

                                                          iii.      Dokończ cytat: „wy nie wiecie, a ja wiem, jak rozmawiać……”

2.      Rozwinięcie:

a.       Wysłuchanie wiersza pt. „Staś Pytalski” i oglądanie prezentacji z tekstem
i ilustracjami  do wiersza,

b.      Odpowiedź na pytania:

                                                              i.      Czym zajmował się Staś?

                                                            ii.      Jakie pytania zadał?

                                                          iii.      Czy znamy odpowiedzi na jego pytania?

                                                          iv.      Policzmy, ile pytań zadał Staś?

c.       Kto w swojej pracy zadaje pytania? – nazywanie zawodów osób wyświetlających się w prezentacji (dziennikarz, nauczyciel, lekarz, weterynarz, detektyw). Dopasowywanie nazw do ilustracji.

d.      Gra terenowa pt. „Detektyw.

Uczniowie podzieleni na trzyosobowe grupy otrzymują koperty z zadaniami. W kopercie znajduje się zdjęcie miejsca, do którego grupa ma się udać i pytanie, które musi zadać osobie pracującej w danym pomieszczeniu (kuchnia, sekretariat, gabinet logopedyczny, sala gimnastyczna, gabinet rehabilitacyjny, sala lekcyjna Pani Dorotki). Po poprawnym zadaniu pytania uczniowie otrzymują następną kopertę z kolorem swojej grupy i udają się w kolejne miejsce, by zadać pytanie. Ostatnim miejscem, do którego mają dotrzeć grupy, jest sala odbywania się zajęć o Stasiu Pytalskim.

e.       Omówienie gry terenowej – sprawdzenie, czy uczniowie zadali pytania
i otrzymali na nie odpowiedź; określenie trudności podczas wykonywania zadania; próba odpowiedzi na pytanie: czy zadawanie pytań jest łatwe?

f.       Zagadki dotyczące pomieszczeń szkolnych, w których uczniowie znaleźli się podczas gry terenowej (prezentacja ze zdjęciami).

g.      Tworzenie kleksów atramentowych, by sprawdzić: „Ile ważą dwa kleksy
w kajecie”. Określanie, czy kleksy uczniów coś przedstawiają.

3.      Zakończenie:

a.       Podziękowanie z zajęcia, zaproszenie na następne spotkanie projektowe,

Pożegnanie.

Odsłony: 234