Scenariusz - Na przyjęciu

Opublikowano: piątek, 17, luty 2017

SCENARIUSZ   LEKCJI   OTWARTEJ

 

Data:     14.02.2017r.

Osoby prowadzące:

Magdalena Łysiak – Półtorak

Natalia Halaburda - Bździel

Czas trwania zajęć: 2h lekcyjne

Miejsce: klasa I-III Szkoła Podstawowa, I-IIIż

 Temat: Na przyjęciu

Zagadnienie programowe:

Otrzymanie/wręczanie zaproszenia na przyjęcie

Udanie się z wizytą/przybycie gości

Wręczanie, otrzymanie kwiatów/prezentów

Cele ogólne lekcji:

• Rozwijanie percepcji i ekspresji twórczej.

 • Stymulowanie procesów wyobraźni i samodzielnego, twórczego myślenia.

• Wdrażanie do właściwego zachowania przy stole, używania prawidłowych form grzecznościowych, podnoszenia estetyki życia codziennego.

• Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, tworzenia więzi pomiędzy osobami, integracji grupy.

 Cele szczegółowe

 • Uczeń potrafi projektować i wykonywać proste kompozycje płaskie i przestrzenne.

• Uczeń dostrzega cechy charakterystyczne otaczającej nas rzeczywistości.

 • Uczeń umie posługiwać się środkami komunikacji pozawerbalnej, używać symboli i znaków, przekazując własne wyobrażenia, odczucia i emocje.

• Uczeń zna zasady savoir- vivre , zachowania się przy stole.

• Uczeń potrafi współpracować w grupie.

Formy pracy uczniów: zbiorowa, zespołowa, jednolita.

Metody pracy:

 • naprowadzająca- nawiązanie do wiedzy znanej, wysunięcie problemu

 • odkrywcza- eksperymentowanie, praca twórcza

• weryfikacyjna- ocena wspólnej pracy technika pracy: rysunkowa, malarska, kolaż.

Środki dydaktyczne: kilka arkuszy szarego papieru, flamastry, kleje farby, kredki, pastele, plastikowe sztućce, talerzyki papierowe słodkości, (chrupki, paluszki, ciasteczka) , gotowe zaproszenia na wzór, elementy ozdobne, bibuła, słomki, kleje, gotowe naklejki z filcu, papierowe, dziurkacze , cekiny itp.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna:

1. Powitanie uczniów

2.Przygotowanie do zajęć(nauczyciel poleca uczniom przygotować stanowiska do pracy- długi stół). Wprowadza w tematykę, organizujemy przyjęcie- Nasze wspólne przyjęcie. Każdy z Was brał na pewno udział w jakimś przyjęciu, urodzinach, imieninach. Może marzyliście, by samemu je przygotować. Dziś ku temu jest okazja.

3. Aby zaprosić kogoś na przyjęcie najmilej będzie tej osobie otrzymać zaproszenie, jeszcze najpiękniej, samemu wykonane. Zapraszam do wykonania zaproszenia. Nauczyciel rozdaje materiały potrzebne do wykonania zaproszenia. Uczniowie wykonują. Po wykonaniu nauczyciel objaśnia, co powinno znajdować się w treści zaproszenia.

 4. Zaproszenie i  nawiązanie do tematu: Stół to miejsce szczególne. Dlaczego? Kiedy? Jak stół wygląda? Co na stole może się znajdować ? Bo spotykają się przy nim ludzie -Przy posiłkach, rozmowach, uroczystościach, świętach. Może mieć różne kształty, wielkości, może być np. nakryty obrusem, serwetą. Może być pusty albo obficie zastawiony.

 Część właściwa:

 1.Część praktyczna:

 Do dyspozycji mamy obrus (szary papier) - rozłóżmy go na stole. Proszę, aby każdy, wziął do ręki flamaster, kredki czy pędzel i puścił wodze fantazji. Dla niektórych uczniów gotowe elementy wycięte z papieru. Nakrywamy do stołu. Co powinno znaleźć się na naszym stole? Pamiętajcie, że jest to przyjęcie. W jaki sposób je ułożyć. Obok swojego miejsca zróbcie swoje wizytówki lub wymyślcie jakiś swój znak, symbol. Mamy ślicznie nakryty stół. Brakuje jeszcze kwiatów, aby było ładnie i przyjemnie- może ktoś narysuje wazon z kwiatami, można wnieść na stół przygotowane (wymyślone ) przez Was pyszności. Narysujcie to, na co macie ochotę- może to będzie ogromny, czekoladowy tort albo słodkie lukrowane ciasteczka. Może sernik albo lody z owocami i polewą? Narysujcie również dzbanki z pomarańczowym albo truskawkowym napojem. Stół jest piękny ,kolorowy, suto zastawiony. Spójrzmy wokół siebie, zobaczmy w jak miłym towarzystwie przyszło nam usiąść. Nauczyciel po wykonanej pracy przypomina o umyciu rąk, zaprasza na poczęstunek.

 

 

3.  Nauczmy się wspólnie wierszyka -powtórzcie za mną słowa:

„Jedzonko pachnie nam, że hej ręce umyte, buzia też a więc siadajmy bo już czas smacznego, smacznego, życzymy Wam mniam, mniam!”

4. Rozejrzyjcie się wokół, może chcecie komuś powiedzieć coś miłego albo wręczyć kwiatek, który zaraz razem wykonamy. Jesteście chętni?

5.Nauczyciel rozdaje uczniom bibułę, razem wykonujemy kwiatki  z bibuły i patyczków. Po wykonaniu kwiatków nauczyciel  objaśnia w jaki sposób się wręcza kwiatki.

6.Uczniowie mogą dowolnej osobie wręczyć  poprawnie kwiatek.

7. Krótka rozmowa o wręczaniu prezentów.

Zakończenie

8. Na koniec podsumowanie prezentacja multimedialna skan książki Cecylki Knedelek.

9.  Na koniec podziękowanie, wspólny poczęstunek, sprzątanie. Powtórzenie wierszyka .

 

Odsłony: 181